Kim Daniel Arthur

Gamelab UiT

Hva kan akademia lære av suksessgründere? Det ønsket Anders Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for Informatikk (IFI) å finne ut av.

Kim Daniel Arthur (37) er en av Nord-Norges mest suksessfulle gründere. Han er kanskje mest kjent for å være Playfish-gründer. Et selskap som i 2009 ble kjøpt opp av Electronic Arts (EA) for svimlende 2,5 milliarder kroner. Fra selskapet ble etablert i oktober 2007 fram til det ble solgt i 2009 laget de spill hovedsakelig for Facebook, og rakk å vokse til over 120 ansatte med kontor i Tromsø, London, San Fransisco og Beijing. Da selskapet ble kjøpt opp av EA hadde de ca. 160 millioner brukere fra hele verden.

Nytt studieprogram

Institutt for Informatikk (IFI) ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet (UiT) ønsket å lage et studieprogram med spillutvikling som valgfag. Målet var å gi studentene et praktisk rettet program som handlet like mye om næringslivskontakt som teoretiske fag og programmering.

Anders Andersen
Anders Andersen, førsteamanuensis Institutt for informatikk. (Foto: HK Reklamebyrå, Stan Serdjukov)

- Vi ønsket å kombinere teori og programmering med en mer praktisk tilnærming til prosjektering, utvikling og entreprenørskap. I Tromsø er det et etablert miljø med bedrifter som produserer spill, og vi ønsket å invitere disse inn til universitetet for å gi våre studenter tilgang på ny kompetanse, forteller Andersen ved IFI.

Næringsmentor

For å delfinansiere programmet søkte IFI om midler til en næringsmentor stilling fra næringslivet. Midlene ble brukt til å bygge et studium på 10 studiepoeng for master- og doktorgrads studenter. Under planleggingen kontaktet IFI den tidligere Playfish gründeren, og ansatte Kim Daniel Arthur som næringsmentor.

- Da jeg ble forespurt om å være med

trodde jeg det ville handle om å formidle formalkompetanse. Det viktigste for meg er å formidle kontakt mellom studenter og arbeidslivet. Den beste måten å gjøre dette på er å la de få teste hvordan det virkelig er, utenfor lesesal og datalab. Jeg opplevde instituttet som velvillig, og vi fikk til mye uten for mye byråkrati. På denne måten kunne vi legge opp et program som var så likt det virkelige liv som mulig, forteller Arthur.

Populært studium

- Våre masterstudenter har valgfag i tillegg til det faste studieprogrammet. Selv om kanskje en del tror det, så handler ikke spillutvikling bare om bare tøys og moro. Det er mye viktig utvikling som skjer for tiden, blant annet innen seriøse spill, forklarer Andersen.

Seriøse spill er et bekrep som brukes for å løse praktiske problemstillinger. Innen helse er det mange eksempler på løsninger som er utviklet for å hjelpe mennesker med nedsatt funksjonsevne.

spillutvikling
Peter M. Ellingsen med spilldemo til de andre studentene. (Foto: Kim Daniel Arthur)

- I studiet kombinerte studentene forelesninger med praktiske oppgaver, der de skulle være med på å planlegge lanseringen av et nytt spill. De måtte jobbe med alle aspekter innen planlegging, design, utvikling og pitching. Eksamen var en kombinasjon av rapport og muntlig presentasjon av spillet. Og for de som hadde lyst laget vi en pitchekonkurranse, der studentene kunne vinne flotte premier. Gjennom programmet var det mange studenter som fikk en unik erfaring, og vi er stolte av å kunne fortelle at et par av de i dag har sine egne gründerbedrifter, forteller Andersen.

Nettverk

Arthur var ikke alene om å bygge opp programmet. Han inviterte inn ressurspersoner fra Framverk, som er et uformelt bedriftsnettverk bestående av bedrifter innen spill i Tromsø. Fra nettverket ble det hentet ut forelesere som deltok med egne tema gjennom programmet. Det resulterte i en rekke med forelesninger og workshops, der studentene ble tatt med gjennom en gründerreise fra konseptutvikling til spilldesign, programmering og pitching.

Folk fra Framverk
Henriette Myrlund (Plus Point), Stian Hansen (Superplus) og Kim Daniel Arthur (Superplus). (Foto: HK Reklamebyrå, Stan Serdjukov)

Potensiale videre

Selv om programmet kun varte i ett semester mener Arthur at denne måten å bygge studieprogram på er spennende.

- Tenk om fakultetene ved universitetet kunne ha samarbeidet på tvers av hverandre. Da kunne vi ha kombinert fag fra informatikk med handelshøgskolen og kunstfag, og gitt studentene noe helt unikt som er bra for akademia, næringslivet og studenten selv. Jeg har tro på at studentene vil få en helt annen forståelse for hvordan man kan skape lønnsomme og bærekraftige løsninger ved å kombinere forskjellige fagdisipliner, sier Arthur.

Spillrom
Henriette Myrlund og Kim Daniel Arthur på gründerhuset Flow. (Foto: HK Reklamebyrå, Stan Serdjukov)

Pedagogiske spill

Selv om Playfish eventyret er over har ikke Arthur ligget på latsiden. Det nye selskapet hans, Superplus, har utviklet en plattform med pedagogiske digitale verktøy for barn med spesielle behov. I februar 2017 hentet de inn 3 mill. gjennom en emisjon, der de skal bruke kapitalen til å bygge opp et salgsapparat i det amerikanske markedet.

- Det er morsomt at en som bare har fagbrev i serviceelektronikk kan bli Næringsmentor på universitetet og få lov til å være med på å bygge opp fremtidige arbeidsplasser i Nord-Norge, avslutter Arthur.